marți, 24 aprilie 2012

Muzeul Tehnic din Sinsheim Partea I - 2010

   Muzeul Tehnicii din Sinsheim e de departe unul dintre cele mai interesante muzee cu tema auto care exista in Europa, parerea mea. Desi e un muzeu, totusi e locul unde trecutul se intalneste cu prezentul dand dovada de caracter si eleganta. Locul unde masinile anilor '20 - '30 sunt asezate alaturi de bolizii secolului XXI. Muzeul in care daca intrii, garantat nu te va lasa inima sa iesi pana nu vezi aproape tot ce se poate vedea iar la plecare iti vei promite solemn ca vei revenii cu prima ocazie. Cel putin asa am patit eu in 2010 cand i-am trecut pragul prima oara. Indiferent din ce parte ai veni,fie de la Hockenheim, fie dinspre Heilbronn, pe A6, e imposibil sa nu vezi pe marginea autostrazii, dupa peretele izolator fonic, cum se ridica falnic cateva avioane legenda, batrane dar pline de istorie, printre care cel mai mult se remarca Concorde-ul, unul dintre cele mai controversate aparate de zbor si care i-a facut pe multi sa planga pe aeroportul Heathrow, langa Londra, in vara anului 2003, atunci cand Concorde ateriza pentru ultima oara, era ziua lui de pensionare, probabil mult prea devreme decat s-ar fi asteptat oricine. Desi proiectarea avionului a avut loc in anii '60, costul total al proiectului depasea 2.1 miliarde de lire sterline, o suma enorma pentru acea vreme. Aparatul reusea sa strapunga atmosfera cu o viteza Mach 2 si sa urce pana la 18.000 de metri altitudine, de doua ori mai sus decat un Boeing 747. Un savant de la NASA a precizat mai bine ca oricine, ce era Concorde-ul: "Sa trimitem un om pe Luna a fost usor fataq de cat de greu a fost sa facem Concorde-ul sa functioneze." Americanii, francesii si englezii au lucrat la acest proiect inimaginabil la acea vreme dar cum rusii nu se puteau lasa mia prejos, au construit si ei un avion supersonic care a zburat, dar ce e drept, a zburat direct in pamant la un show aviatic. Imaginati-va ca avionul expus la acest muzeu, a reusit sa zboare cu viteze incredibile; in momentul in care un obiect se misca, da la o parte aerul din fata lui dar Concorde nu reusea asa ceva deoarece aerul din fata avionului nu se astepta ca avionul sa apara si nu apuca sa se fereasca din calea lui. Asadar se loveste de marginile aparatului cu o putere atat de mare incat cei de jos, aflati pe pamant, la multi kilometrii dedesubt, pot sa auda cum este spart in doua. Acesta e bangul sonic. Aceasta coliziune creaza o caldura fenomenal de mare incat Concorde-ul de lungea cu aproximativ 10 centimetrii. Acum sta falnic expus la muzeu, amintind de ce putea face si binenteles de o perioada in care omenirea nu era pregatita pentru el. Dar Concorde-ul a trebuit sa dispara nu pentru ca era prea rapid, ci pentru ca era, in epoca noastra electronica, prea lent. Incercati sa meditati putin asupra acestei expresii. Ca o mana de ajutor va pot sfatuii sa cititi cartea "Suflet de masina" a lui Jeremy Clarkson, celebrul moderator a emisiunii Top Gear.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu